Птахи, літаки...
Людей здавна вабило небо, вони прагнули за будь-яку ціну відірватися від землі. Зрештою вони зуміли втілили це прагнення, поступово з'являлися все нові й нові літальні апарати, а люди все більше втручалися та завойовували повітряний простір, господарями якого були птахи. Нині трапилася колізія – птахи стали конкурентами людей у повітрі. Паралельно з вдосконаленням літальних апаратів ведуться пошуки і розробки нових дружніх методів, які б відлякували птахів, змушували їх залишити простір навколо аеропортів, злітних смуг, проте не загрожували птахам знищенням.
Кілька років тому в штаті Аляска загинуло 24 людини, коли реактивний літак потрапив в аварію внаслідок попадання в двигун гусей. І хоча подібні інциденти трапляються нечасто, такі зіткнення завдають серйозної шкоди, близько 8500 млн. щорічно. Згідно зі статистичними даними, з 1988 року внаслідок зіткнень літаків із птахами в усьому світі було пошкоджено 163 літаки й загинуло 194 людини. Одній тільки авіації США такого роду аварії нанесли понад $2 мільярдів збитків. Авіатори навіть почали називати птахів "пернатими терористами".
Найчастіше зіткнення літаків із птахами відбуваються під час зльоту та посадки. За даними досліджень, найчастішими є зіткнення з горобиними, мартинами, денними хижаками та голубами. Найбільш небезпечними для літаків є зіткнення з гусеподібними, що. здебільшого, трапляються вночі. Працівники аеропортів постійно експериментують з різними методами відлякування птахів - від стрільби з дробовиків до феєрверків, проте відчутних результатів досягти не вдається.
Радари, інфрачервоні камери й інша техніка, що використовується для контролю за пернатими, виявляється не надто ефективною, адже існуючі системи не можуть відрізняти види птахів, особливо в погану погоду, а це важливо, оскільки не всі птахи однаково небезпечні для літаків.
Американські фахівці з Національного інституту стандартів і технологій (NIST), компанії Intelligent Automation, Іnc (ІАІ) і університету Міссурі-Колумбії розробили дослідний зразок "звукового телескопу", який допоможе уникнути зіткнень літака зі зграями птахів. "Телескоп" є комплексом зі 192 мікрофонів, за допомогою яких система визначає розташування птахів і розпізнає їх за голосом.
Він може як визначати напрямок "прибуття" окремого звуку, так і розрізняти одночасно голоси, що лунають із різних сторін. Завдяки спеціально створеним математичним алгоритмам система здатна протягом кількох секунд відрізнити, наприклад, гуску від мартина або яструба.
Нині прототип "звукового телескопу" використовується як дослідна платформа. Про можливість практичного використання новинки поки що нічого не відомо. А от в Канаді відганяти справжніх птахів від аеропорту будуть механічні. Фахівці канадської корпорації Intercept Technologies сконструювали роботів, які зовні практично не відрізняються від хижих птахів. Майбутнє завдання цих штучних хижаків - відлякувати пернатих від аеропортів, сміттєзвалищ і полів для гольфу. Відомий селекціонер і тренер соколів Вілфред Емонтс був найнятий два десятиліття тому для захисту за допомогою своїх хижих птахів Міжнародного аеропорту Пірсон у Торонто, Канада. Його соколи кружляли поблизу аеропорту, відлякуючи всіх інших птахів.
Нині Емонтс впевнений, що знає, як вирішити проблему - на його думку, секрет успіху в грамотному поєднанні знань людини про природу та високих технологій. Ідея створення робота-птаха прийшла до Емонтса. коли до його рук потрапила іграшка, схожа на вертоліт, яка імітує політ, змахуючи лопатями. Зі своєю ідеєю Емонтс прийшов до інженера Шона Кінкейда, запропонувавши переробити іграшковий вертоліт таким чином, щоб він працював як справжній сокіл, але керування ним здійснювали люди.
Разом із Кінкейдом Емонтс створив корпорацію Intercept Technologies, яка взялася за розробку робосошла. Нині вони вже створили кілька видів робосоколів: від сапсана (Falco peregrinus), що відлякуватиме дрібних птахів, наприклад, шпаків, до беркута (Aquila chrysaetos), який боротиметься з великими птахами, наприклад, стерв'ятниками.
Так виглядає Robop
Завдання робосокола - змусити птахів утікати, але жодним чином не атакувати їх. Він піднімається в повітря лише за допомогою крил, а його хвіст виконує функцію керма. Механічний птах може працювати на бензині, газові та електричних батареях. Керування робосоколом дуже схоже на управління авіамоделями. За словами розробників, механічний птах здатен протистояти вітру швидкістю 40 км/год. Винаходом вже зацікавилися працівники кількох аеропортів. Хочеться сподіватися, що канадським розробникам пощастить більше, ніж їх британським колегам.
У Великобританії роботехнічні соколи, яких назвали Robop (Robot Bird of Prey), фактично вже програли війну мартинам, яких прагнули відвадити від міських дахів. Програмовані хижаки, здатні поводитися як живий сокіл, можуть літати та кричати, погрожуючи іншим птахам. Але схоже, це не вразило мартинів, адже двотижневі випро-бування механічних птахів завершилися їх поразкою.
Один із учасників проекту Колін Кемпбелл назвав те. що трапилося, "частковою перемогою впертих морських птахів". Головною причиною поразки творці Robop'ів називають чисельну перевагу мартинів, яких зібралося понад 2 тисячі.
Борці з "впертими птахами" поки що не мають намірів здаватися, проте кажуть, що їм, очевидно, доведеться на деякий час повернутися до традиційних методів очищення дахів вручну та встановлення захисних сіток.
Над іншим способом відлякування птахів із полів для гольфу та аеропортів, який можна буде використовувати в майбутньому, вже протягом двох десятиліть працюють новозеландські вчені. Кріс Пеннелл і його колеги із компанії AgResearch досягли певних успіхів у створенні "модифікованої" трави. Дослідники вирішили використовувати грибки-ендорфіти, що паразитують всередині трави. Тривалий час вони шукали правильну комбінацію, перебираючи види ендорфітів. які б відлякували комах, не були отруйні для худоби і не загрожували птахам хворобами. Зрештою їм вдалося знайти потрібну комбінацію з унікальними властивостями, але без отруйних побічних ефектів.
На новій "модифікованій" траві не можуть живитися комахи, а це позбавляє деяких птахів джерела корму. Самим птахам, наприклад, казаркам канадським, поїдання цієї трави загрожує легким нездужанням, не зовсім небезпечним, проте скуштувавши один раз такої травички, птахи до неї більше, як правило, не повертаються.
Останні кілька місяців AgResearch досліджувала свої трави в міжнародному аеропорту Крісчьорч, який частково фінансує дослідження, Схоже, що перші результати є дуже багатообіцяючими. Попередні результати показали, що 10-метрова смуга "зміненої" трави тримає гусей та інших птахів на відстані.
Проте компанія визнає, що її трава не вирішить усіх проблем із птахами, але деякі нові способи контролю над пернатими все-таки дасть. Окрім авіаторів, на птахів часто скаржаться працівники, що займаються промисловим розведенням риб. Новий винахід чотирьох студентів з університету Південної Флориди, яких підтримали корпорація Microsoft і фірма Contech, покликаний зберегти як риборозплідну галузь від фінансових втрат, так і життя птахів, які живляться рибою.
Комп'ютеризоване інтелектуальне опудало, яке має назву Еребус, буде відлякувати птахів від водойм і гуркотом у 120 децибел і водою з брандспойтів. Щоб виявити птахів, які полюють на риб, опудало використовує веб-камеру, вмонтовану в покриту футбольним шоломом голову, а також набір відносно дешевих датчиків і інших високотехнологічних компонентів.
Картинка з камери надходить до комп'ютера зі спеціалізованим програмним забезпеченням для обробки та аналізу зображень. Програма розпізнає об'єкти за кольорами й формами. При наявності загрози опудало Еребус за допомогою стільникового телефону або електронної пошти приведе до готовності фермера і застосує свій арсенал "озброєння": незваного хижака-мисливця зустрінуть звуки пострілу з дробовика, крики яструба, разом із сильними, однак не смертельними струменями води, що б'ють на відстань до 10 метрів.
Щоб не потрапити в поле зору та під обстріли опудала, працівникам риборозплідних господарств пропонують одягати помаранчеві жилети. Попередні досліди довели ефективність нового засобу відлякування, проте Еребус - поки що недосконалий дослідний зразок. Студенти працюють над його вдосконаленням, зокрема над розширенням його діапазону виявлення хижаків, а також точністю та дальністю розпилення води.